Daar stond ik dan in m’n blote jozef in de fotostudio. Op dat moment vroeg ik me ernstig af waarom ik dit ook alweer bedacht had…

Twee dagen daarvoor had ik me dat ook al afgevraagd, toen ik alles onder m’n kin eraf had geschoren om de visagie en de foto nabewerking een stuk makkelijker te maken.

Nou, hierom dus: de coverfoto van HOI.

Fotografie: Heidun Klos
Model: Debbie van der Putten

NB: respect voor vrouwen, bodybuilders en wielrenners, doch ga ik het houden bij dit eenmalige bezoek aan de wondere wereld der lichaamsontharing.

Toni van Tiel - Kogels (detail)

De stand van zaken // Mixer Marijn, masteraar Mark en ik zijn nu over en weer de allerlaatste millimeterpuntjes op de i aan het zetten. Het geschuif en gepuzzel met de liedjesvolgorde is voorbij. Tegelijk ben ik – nu de foto’s voor de cover, achterkant en de sponsorfoto klaar zijn – bezig met het ontwerp van het boekje en de hoes. (Af en toe zachthandig bijgestuurd door grafo Mark.) Als alles mee zit kan het hele zootje over een paar weken richting de perser!

Volgorde // De volgorde van de nummers van een plaat bepalen is trouwens een kunst an sich.
• op basis van een goede spanningsboog (gezien tempo en sfeer van nummers).
• op basis voor toonsoort waarin het nummer staat.
• op volgorde van hitpotentie, met de grootste hits op nr, 2 en 4. (De geijkte formule.  Zo rol je er lekker in. Niemendalletjes verstop je in het midden, en die lange epische doch minder hitgevoelige nummers tegen het einde.)
• op volgorde van BPM. Houd het tempo er lekker in. (De James Brown methode)
• op volgorde van verhaal: inhoud van tekst met CD als een groot ‘verhaal’.

Internet staat vol met artikelen en meningen over dit gepuzzel. Onder andere hier en hier. En hoe is het bij HOI uitgepakt? Da’s voor jou een vraag en voor mij een weet..

Renée van Trier - Golem (detail)

Al die klets // HOI zal niet alleen digitaal (name your price, als in: zo weinig of veel als je wilt) en als échte cd (E12-, maar dan hedde ook wà) te scoren zijn op m’n Bandcamp pagina, maar ook te downloaden op iTunes, Spotify en al die klets. En in de betere platenzaak (ze bestaan nog) op basis van con-sig-na-tie.

Ook // Ook lijkt het te gaan lukken om qua muziekrechten de bloedzuigers te omzeilen. (Hierbij mijn respect en dank aan de grootmoedige dubbelspion die niet genoemd zal worden..) Dit door contact te leggen met de mensen waar het werkelijk om gaat. Deze queeste bracht me al naar Berlijn, Gmunden (Oostenrijk), via Cerdanyola del Vallès (Spanje) naar Parijs en Oregon (VS). Ondanks dat het een pleuriswerk is, doet de huidige berichtgeving rond ßÜMÄ/$T€MRà me alleen maar meer overtuigen van deze aanpak.

Sabina Timmersmans - Troebel (detail)

HOI 2012 // Het is nog nèt iets te vroeg om al een release datum te noemen, (het blijft een beetje gissen hoe lang de poolse perser er over gaat doen, en m’n moeder en m’n huur hebben ook wat liefde nodig), maar schrijf in ieder geval alvast 23 januari in je agenda. (of als je je echt niet kan bedwingen; stuur me een mailtje om te voor-voorbestellen.)

♥ Michiel

——————————————————————————————————-

ps:
Ook Debbie vond m’n badjas mooi.

